Sammen bør dere bli enige om rutiner for renhold og lage en renholdsliste. SiÅs Bolig vil regelmessig sjekke fellesarealene og gi tilbakemelding på om renholdet bør forbedres. Dersom renhold ikke utføres tilfredsstillende kan leietakerne bli belastet med et rengjøringsgebyr i hht. kontrakt.

Forslag til handleliste

  • Jif skurekrem
  • Klorin
  • Gulvvask
  • Stålull
  • Kluter
  • Skurebørste eller svamp
  • Oppvaskbørste

 

Renhold av stue/kjøkken

Dette bør gjøres hver dag:

  • Rydde og vaske bord og benker.
  • Komfyr/stekeovn og stekeplater vaskes eller skrubbes etter bruk.
  • Vaske og rydde bort oppvask.
  • Bære ut søppel.
  • Brødsmuler ol. feies opp fra gulvet.

 

Dette bør gjøres hver uke:

  • Komfyr/stekeovn skures med stålull eller annet egnet rengjøringsmiddel.
  • Kjøkkenvifte - For å få best mulig effekt ut av kjøkkenviften bør filteret skiftes eller rengjøres ofte. Tett filter fører til at matos forblir i rommet og faren for spredning av brann øker. Kjøkkenviften trekkes ut og skures med stålull. Filter og filterholder legges i varmt vann og Zalo.
  • Kjøleskap vaskes med Zalo og litt klorin. Kast gammel mat.
  • Sofa og lenestoler støvsuges.
  • Alle dører, håndtak og karmer tørkes.
  • Gulv vaskes med varmt såpevann. Etterpå må kluten skylles i klorin før den henges til tørk. Da holder den seg fin lenge og kan brukes flere ganger.
  • Bad/toalett bør vaskes 2 ganger i uken. På badet dannes det ofte belegg av såperester og fett. Bruk Jif skurekrem og skurebørste eller svamp. Toalett og vask skal rengjøres både på inn- og utsiden.
  • Toalettbørsten settes i en bøtte med varmt vann og klorin (1dl til 1 bøtte) i ca 15 min. 1 gang i mnd.
  • Hår fjernes fra sluk i vasken.
  • Løft opp slukristen i dusjen med et skrujern el. Fjern evt. rester av hår og såpe - bruk hansker.
  • Speil rengjøres med vindusvask
  • Dusjforheng legges i en bøtte med varmt vann og klorin (1 dl til 1 bøtte) i ca 15 min. 1 gang i mnd.

Lufting

  • La alltid lufteventilene i vinduene stå åpne.
  • Luft skikkelig i 10 minutter - slå av varmen mens du lufter.
  • La alltid ovnen stå på 12-13 grader når du forlater boligen for en lengre perioden om vinteren.
  • Tette rom uten lufting fører til fuktskader, muggdannelser og dårlig inneklima.

Skadedyr og renhold

Skadedyr, som kakkelakker etc, kommer når det er mangelfull rengjøring og matrester ikke fjernes fra skap, vegger, gulv og under/rundt komfyren.

Det er viktig å sørge for at det blir utført regelmessig renhold. Søppel må ikke bli stående på kjøkken og i trapperom. God utlufting er også viktig.

Renhold ved utflytting

Hybel:

  • Møbler og madrass skal støvsuges
  • Overmadrass vaskes i hht. vaskeanvisning
  • Rengjør skap, hyller, pult, lister, lamper, ovn, dører m/ karmer, brytere, vinduer (på innsiden), gulv og vegger.

Bad:

  • Rengjør vask, speil, toalett, dusjvegger, vegger og gulv.

Kjøkken og stue:

  • Hele kjøkkeninnredningen skal vaskes grundig; front, topp, side, innvendig, undersiden av overskap, hyller, skuffer, benkeplater og oppvaskkum.
  • Vask bord og benker.
  • Dra frem komfyr og kjøleskap/fryser. Vask bak, vegg, inn-og utvendig - husk stekeplatene i komfyren.
  • Ta med eller kast mat som ligger igjen i kjøleskap/fryser og matskap.
  • Gulv og vegger vaskes.
  • Vask kjøkkenviften - skift filter om nødvendig.
  • Lamper, stoler, bord, hyller, lister, vinduer m/ karmer, brytere, støpsler, bak panelovner, samt øvrig løst og fast inventar skal vaskes.
  • Møbler støvsuges

 Bod og evt. veranda:

  • Ryddes og vaskes/feies

 

Husk at alle eiendeler må tas med. SiÅs har ikke ansvar for gjenglemte eiendeler.

Ønsker du kontroll av renhold før utflytting, ta kontakt med SiÅs på: renhold@sias.no

Ved mangelfullt renhold kan leietakeren bli belastet med et rengjøringsgebyr i hht. kontrakt.